top of page

ΣΥΜΒΑΣΗ ΒΡΥΞΕΛΩΝ 10 ΜΑΪΟΥ 1952

∆ΙΕΠΟΝ ΝΟΜΟΘΕΤΙΚΟ ΠΛΑΙΣΙΟ 

Η συντηρητική κατάσχεση πλοίου ρυθμίζεται στο Ελληνικό ∆ίκαιο από ειδικές νομικές διατάξεις, 

άρθρα 709 επ. ΚΠολ∆ και από το Ν∆ 4570/1966 με το οποίο κυρώθηκε στην ελληνική έννομη 

τάξη η Σύμβαση των Βρυξελλών της 10ης Μαΐου 1952 για την ενοποίηση ορισμένων σχετικών 

κανόνων σχετικών με τη συντηρητική κατάσχεση πλοίων κινούμενων στη θάλασσα

ΟΥΣΙΑΣΤΙΚΕΣ ΠΡΟΫΠΟΘΕΣΕΙΣ ΕΠΙΒΟΛΗΣ ΣΥΝΤΗΡΗΤΙΚΗΣ ΚΑΤΑΣΧΕΣΗΣ ΠΛΟΙΟΥ 

ΣΥΜΦΩΝΑ ΜΕ ΤΟΝ ΚΠΟΛ∆ 

Οι διατάξεις του ΚΠολ∆ τυγχάνουν εφαρμογής όταν κατάσχεται συντηρητικά στην Ελλάδα 

πλοίο ελληνικής σημαίας από δανειστή ο οποίος κατά τον χρόνο συζήτησης της σχετικής 

αίτησης έχει τη συνήθη διαμονή ή την επαγγελματική του εγκατάσταση στη χώρα μας

 Ειδικότερα, οι προβλεπόμενες από τη Σύμβαση αιτίες δημιουργίας 

ναυτικών απαιτήσεων είναι οι εξής:

 

• Ζημία που προκλήθηκε από πλοίο, είτε με σύγκρουση, είτε με άλλον τρόπο. 

• Απώλεια ανθρώπινης ζωής ή σωματικές βλάβες που προκλήθηκαν από πλοίο ή 

προέρχονται από εκμετάλλευση πλοίου. 

• Θαλάσσια αρωγή και διάσωση. 

• Συμβάσεις σχετικές με τη χρήση ή τη μίσθωση με βάση ναυλοσύμφωνο ή άλλο 

• Ζημία που προκλήθηκε από πλοίο, είτε με σύγκρουση, είτε με άλλον τρόπο. 

• Απώλεια ανθρώπινης ζωής ή σωματικές βλάβες που προκλήθηκαν από πλοίο ή 

προέρχονται από εκμετάλλευση πλοίου. 

• Θαλάσσια αρωγή και διάσωση. 

• Συμβάσεις σχετικές με τη χρήση ή τη μίσθωση με βάση ναυλοσύμφωνο ή άλλο 

μέσο. 

• Συμβάσεις σχετικές με την μεταφορά εμπορευμάτων με ορισμένο 

ναυλοσύμφωνο, φορτωτική ή άλλο έγγραφο. 

• Απώλεια ή βλάβη εμπορευμάτων, συμπεριλαμβανομένων και αποσκευών που 

μεταφέρονται με πλοίο. 

• Γενική αβαρία 

• Ναυτικό δάνειο 

• Ρυμούλκηση 

• Πλοήγηση 

• Προϊόντα ή υλικά για την εκμετάλλευση ή την συντήρηση πλοίου. 

• Ναυπήγηση, επισκευή ή εξοπλισμός πλοίου και δαπάνες δεξαμενισμού 

• Μισθοί πλοιάρχου, αξιωματικών, πληρώματος 

• ∆απάνες του πλοιάρχου για λογαριασμό του πλοίου ή του κυρίου του. 

• Αμφισβήτηση κυριότητας πλοίου 

• ∆ιαφορές μεταξύ συμπλοιοκτητών ως προς την συγκυριότητα του πλοίου 

• Υποθήκη 

Αντικείμενο κατασχέσεως είναι το πλοίο (ψυχαγωγίας, εκπαιδευτικό, επιστημονικό ή ταγμένο 

προς εξυπηρέτηση γραμμών ναυσιπλοΐας), υπό την έννοια του άρθρου 1 §1 ΚΙΝ∆, σκάφος 

δηλαδή προορισμένο να κινείται αυτόνομα στη θάλασσα, χωρητικότητας τουλάχιστον δέκα 

κόρων. Μαζί με το πλοίο, κατάσχονται και τα συστατικά του (μηχανές, ιστία, λέβητες, πηδάλιο, 

καπνοδόχοι κ.α.) καθώς επίσης και τα παραρτήματά του (αντλίες, βαρέλια, σωσίβια, βάρκες, 

πυξίδες κ.α.), εφ’ όσον γίνεται ειδική μνεία για τα τελευταία στην κατάσχεση. 

 

 

Η Σύμβαση δίνει το 

δικαίωμα στον δανειστή να κατάσχει είτε το πλοίο από το οποίο προέκυψε η απαίτηση είτε 

οποιοδήποτε άλλο που ανήκει στο πρόσωπο που ήταν –κατά τη γέννηση της απαίτησής του – 

κύριος του πλοίου από το οποίο αυτή προέκυψε («αδερφό πλοίο»).

Συνοπτικά αναφέρουμε ότι παρατηρείται συχνά το φαινόμενο της σύστασης 

τόσων εταιρειών όσες και τα πλοία ενός επιχειρηματία, γνωστών και ως μονοβάπορων 

εταιρειών. Κατά αυτό τον τρόπο είναι πιθανό να μεταβιβαστεί η κυριότητα του πλοίου από το 

οποίο προήλθε η απαίτηση, με αποτέλεσμα να μην είναι δυνατόν να κατασχεθεί γιατί ανήκει 

πλέον σε τρίτο αλλά και να μην είναι δυνατή η κατάσχεση άλλου πλοίου γιατί δεν υπάρχει στην 

κυριότητα της εταιρείας. 

Στην προσπάθεια νομοθετικής ρύθμισης του προβλήματος

από διαφορετικές έννομες τάξεις διαμορφώθηκαν ποικίλα

ερωτήματα. Ποια πρόσωπα και για ποιες απαιτήσεις θα είχαν

δικαίωμα να κατάσχουν συντηρητικά το πλοίο; Θα κατάσχοταν

οποιοδήποτε πλοίο του πλοιοκτήτη ή μόνο εκείνο που σχετίζεται

με την απαίτηση; Ο δικαστής που θα διατάξει τη συντηρητική

κατάσχεση θα βασιστεί στις διαβεβαιώσεις του δανειστή; θ’ 

αρκεστεί στην απλή πιθανολόγηση του ουσιαστικού δικαιώματος

ή θα προχωρήσει στη διαπίστωση του με τρόπο που να μην

επιδέχεται εύκολες αμφιβολίες; Η διάταξη της κατάσχεσης θα

πρέπει να εξαρτάται από εγγυοδοσία του αιτούντος ή θα αφεθεί

ο δικαστής ελεύθερος ν’ αποφασίσει, εκτιμώντας τις συνθήκες

κάθε περίπτωσης ξεχωριστά; 

Τα παραπάνω ερωτήματα απασχόλησαν τις κυριότερες

ναυτικές νομοθεσίες, χωρίς όμως να δίδονται πάντα οι ίδιες

λύσεις. Διαμορφώθηκαν έτσι, δυο ομάδες ναυτικών νομοθεσιών

(η ηπειρωτική και η αγγλοσαξονική) με βασικές διαφορές

ανάμεσά τους. 

Οι ναυτικές νομοθεσίες των χωρών της Ηπειρωτικής

Ευρώπης αναγνώριζαν σε κάθε δανειστή του πλοιοκτήτη, 

ναυτικό ή χερσαίο, το δικαίωμα να κατάσχει συντηρητικά όχι

μόνο το πλοίο που είχε σχέση με την απαίτησή του, αλλά και

κάθε άλλο πλοίο του πλοιοκτήτη. Το δικαίωμα τους αυτό είχε

βάση το γενικό κανόνα ότι κάθε περιουσιακό στοιχείο του

οφειλέτη είναι υπέγγυο στους δανειστές του. 

Αντίθετα, οι αγγλοσαξονικές ναυτικές νομοθεσίες, 

περιόριζαν το δικαίωμα της συντηρητικής κατάσχεσης πλοίων

στους δανειστές των οποίων οι απαιτήσεις είχαν ναυτική αιτία. Ο

περιορισμός αυτός ήταν μεγαλύτερος στο αγγλικό δίκαιο, καθώς

αναγνώριζε το δικαίωμα αυτό μόνο σ’ ορισμένους ναυτικούς

δανειστές, οι οποίοι μάλιστα, μπορούσαν να κατάσχουν μόνο το

πλοίο που συνδεόταν με την ασφαλιστέα απαίτησή τους. Στην

αμερικανική έννομη τάξη, ο ναυτικός δανειστής μπορούσε να

κατάσχει οποιοδήποτε πλοίο του πλοιοκτήτη, αν είχε απευθύνει

την αγωγή του ευθέως κατ’ αυτού

Άρθρο 1012 : Πλειστηριασμός πλοίου

Διαβούλευση: 

Δημόσια διαβούλευση για τον «Κώδικα Πολιτικής Δικονομίας»

Ενότητα: 

ΚΕΦΑΛΑΙΟ Ε - ΚΑΤΑΣΧΕΣΗ ΑΚΙΝΗΤΩΝ ΠΛΟΙΩΝ Η ΑΕΡΟΣΚΑΦΩΝ ΤΟΥ ΟΦΕΙΛΕΤΗ

Ισχύον Άρθρο: 

1. Ο πλειστηριασμός του κατασχεμένου πλοίου γίνεται ενώπιον συμβολαιογράφου της περιφέρειας του λιμανιού όπου βρίσκεται το πλοίο κατά την κατάσχεση.

2. Η περίληψη της κατασχετήριας έκθεσης πλοίου επιδίδεται και στον πλοίαρχο, στο λιμενάρχη του λιμανιού όπου το πλοίο κατασχέθηκε και στο Ναυτικό Απομαχικό Ταμείο και κατατίθεται στον υπάλληλο του πλειστηριασμού.

3. Τοιχοκόλληση της περίληψης της κατασχετήριας έκθεσης, όταν απαιτείται κατά το άρθρο 999 παρ. 2, γίνεται στο λιμεναρχείο του λιμανιού όπου έγινε η κατάσχεση και σε φανερό μέρος του πλοίου.

4. Η κατάταξη των δανειστών στον πίνακα της κατάταξης γίνεται κατά πρώτο λόγο σύμφωνα με τις διατάξεις του Κώδικα Ιδιωτικού Ναυτικού Δικαίου.

5. Σε περίπτωση αναγκαστικής εκτέλεσης κατά ελληνικού πλοίου ή αεροσκάφους, αν αυτό βαρύνεται με υποθήκη σε ξένο νόμισμα, καθώς και κατά αλλοδαπού πλοίου ή αεροσκάφους, σε κάθε περίπτωση, η επιταγή πληρωμής, η εκτίμηση του κατασχεμένου, η περίληψη της κατασχετήριας έκθεσης, ο αναγκαστικός πλειστηριασμός και η κατάταξη των δανειστών γίνονται σε ξένο νόμισμα, που ορίζεται από τον επισπεύδοντα.

Έλληνες εφοπλιστές καταφεύγουν στη λύση του εκπλειστηριασμού πλοίων

Πρώτη καταχώρηση: Δευτέρα, 7 Νοεμβρίου 2016, 18:39

11

Το εκρηκτικό κοκτέιλ του υπερδανεισμού, σε συνδυασμό με τη διαρκή αναταραχή και κρίση στη ναυλαγορά, δημιουργεί νέες πιέσεις στον κλάδο της ποντοπόρου, ιδιαίτερα στα φορτηγά, με τις εταιρείες που εμφανίζουν υψηλό δανεισμό αλλά και υψηλά κόστη λειτουργίας στον στόλο τους να είναι περισσότερο εκτεθειμένες.

Έτσι, το τελευταίο διάστημα καταγράφεται έντονη κινητικότητα, καθώς αρκετές εταιρείες –κυρίως μικρότερου μεγέθους– καταφεύγουν στη λύση του εκπλειστηριασμού πλοίων τους κάτω από τις ασφυκτικές πιέσεις κυρίως των τραπεζών. Το θετικό στη μάλλον βίαιη αναδιάρθρωση για τον ελληνόκτητο στόλο είναι ότι, σύμφωνα με στοιχεία των ναυλομεσιτικών οίκων, τα περισσότερα πλοία παραμένουν σε –μεγαλύτερες– ελληνικές εταιρείες. 

Άλλωστε, για όσους διαθέτουν την αναγκαία ρευστότητα και κεφάλαια, η διάθεση αρκετών τραπεζών να βγουν από την αγορά της ναυτιλίας δημιουργεί σημαντικές ευκαιρίες, για όσους έχουν τη δυνατότητα να περιμένουν ένα διάστημα τουλάχιστον δύο ετών, όσο δηλαδή εκτιμάται ότι θα χρειαστεί μέχρις ότου ανακάμψει η αγορά.

Το τελευταίο θύμα της κρίσης στην αγορά ήταν η εταιρεία Efploia Shipping, συμφερόντων Γ. Λαιμού, για την οποία έχει προγραμματιστεί για τις 10 Νοεμβρίου ο πλειστηριασμός του δεύτερου από τα τρία συνολικά φορτηγά ξηρού φορτίου που διαθέτει, του χωρητικότητας 82.700 dwt "Maverick Guardian", το οποίο εκπλειστηριάζεται από την Credit Suisse. Ήδη η ελβετική τράπεζα έχει κατασχέσει ακόμα ένα πλοίο προ διμήνου στη Σιγκαπούρη για ληξιπρόθεσμες οφειλές της ναυτιλιακής.

Αλλά και η Pyrsos Shipping, της οικογένειας Ξυλά, που διαχειριζόταν δύο φορτηγά handysize, είδε τον περασμένο μήνα τα πλοία της να βγαίνουν σε πλειστηριασμό με εντολή της HSBC, το πρώτο στο Χονγκ Κονγκ και το δεύτερο στη Ναμίμπια. Το μεγαλύτερο εκ των δύο κατέληξε στην Ocean Bulk, συμφερόντων Π. Παππά, με το άλλο να καταλήγει στην Interunity, συμφερόντων Γ. Μάγκου και Θ. Σαρρή.

Τους τελευταίους μήνες, εξάλλου, ακόμα μία εταιρεία, η Marine Managers, δέχτηκε αλλεπάλληλα χτυπήματα, με τελευταίο τον περασμένο Σεπτέμβριο, όταν, με εντολή της Royal Bank of Scotland, κατασχέθηκε το 56.500 dwt "Trident Challenger".

Πηγή: Κεφάλαιο

Τελευταία ενημέρωση: Δευτέρα, 7 Νοεμβρίου 2016, 18:43

 Κατάσχεση πλοίων

 Η κατάσχεση πλοίου και ο πλειστηριασµός που επακολουθεί, εκτείνονται αυτοδίκαια και στα συστατικά αυτού, όχι όµως και στα παραρτήµατά του, αλλά µόνο σ’ εκείνα από τα τελευταία, που έχουν αποτελέσει αντικείµενο της κατάσχεσης, µε την ακριβή περιγραφή τους στη σχετική έκθεση ώστε να µη γεννιέται αµφιβολία για την ταυτότητά τους.

  Δεν αποκλείεται ο απόπλους του αναγκαστικά κατασχεµένου πλοίου προς εκτέλεση ενός ή και περισ- σοτέρων πλόων κατόπιν άδειας του λιµενάρχη, η οποία όµως δίνεται µόνο ύστερα από έγγραφη συναίνεση του κατασχόντος δανειστή καθώς και των δανειστών που τυχόν αναγγέλθηκαν. Μάλιστα η παράβαση της απαγόρευσης του απόπλου δεν επιδρά επί του κύρους της κατάσχεσης. ΕφΠειρ 520/88 ΕλΔ 30,185, ΕΝΔ 17,79.

Και µετά όµως τον απόπλου του αναγκαστικά κατασχεµένου πλοίου και τη µετακίνησή του σε θαλάσσια περιοχή περιφέρειας άλλης κοινότητας ή Δήµου δεν µεταβάλλεται ο τόπος της κατασχέσεως ο δε πλειστηριασµός του θα γίνει ενώπιον συµβολαιογράφου της περιφέρειας του λιµανιού στο οποίο βρισκόταν το πλοίο κατά την κατάσχεσή του και όχι του λιµανιού στο οποίο βρίσκεται το πλοίο κατά το χρόνο του πλειστηριασµού. ΕφΠειρ 520/88 ΕλΔ 30,185.

Εάν το πλοίο που διεγράφη λόγω απωλείας, ανελκυστεί µεταγενεστέρως, οπότε µε απόφαση του ΥΕΝ ακυρώνεται αναδροµικά η γενόµενη διαγραφή από το νηολόγιο σύµφωνα µε το άρθρο 19 παρ. 1 του ΚΔΝΔ, αναβιώνουν και οι κατασχέσεις που υπήρχαν επί του πλοίου προ της ακυρωθείσας διαγραφής. ν.δ. ΥΕΝ 1031/87 ΕΝΔ 17,87.

Για την υποχρέωση του λιµενάρχη να εµποδίσει τον απόπλου του πλοίου, απαιτείται να επιδοθεί προς αυ- τόν αντίγραφο της αποφάσεως που διέταξε τη συντηρητική κατάσχεση του πλοίου. ν.δ. ΥΕΝ 55//87 ΕΝΔ 17,258.

Πηγή http://www.odee.gr/files/1214915887.pdf

Thessaloniki, Greece

©2017 by Chatzimichail Dimitrios

bottom of page